با وجود تمهیداتی که برای کنترل قیمت پراید اندیشیده شده است، همچنان قیمت این خودرو به صورت پیوسته در حال افزایش است. این روند رشد، بازخوردی از بازار آشفته خودرو در بر دارد و امروزه امتیازی خاص برای داشتن یک خودرو پراید در نظر گرفته میشود.
در صورتی که شما یک خودرو پراید دارید و نیاز به تعمیرات دارید، میتوانید در جدول زیر لیستی از هزینههای دستمزد و اجرت تعمیرات پراید را مشاهده کنید. این لیست شامل تعمیراتی از جمله تعمیر موتور کامل، تعویض جلوبندی و لنت و واشر، تعمیر ترموستات و کولر پراید میشود.
این هزینهها بر اساس نرخهای ارائه شده توسط اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تهیه شده است. لازم به ذکر است، با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بالا در کشور، این نرخها ممکن است توسط تعمیرکاران قابل قبول نباشند و هزینهی واقعی تعمیر پراید بیشتر از این مقادیر باشد.
نرخ مصوب دستمزد تعمیرکاران خودرو در سال ۱۴۰۲ و تأثیر آن بر قیمت لوازم یدکی
با افزایش قیمت خودروها، هزینه لوازم یدکی نیز افزایش یافته است. این نوسانات در بازار خودرو، تأثیر مستقیمی بر قیمت لوازم یدکی دارد. به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت برخی از لوازم یدکی نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال، قیمت لنت ترمز افزایش یافته و قیمت نمونههای خارجی این کالا سه برابر نمونههای ایرانی است.
- بیشتر بخوانید: برای چی موتور خودرو پراید لرزش داره
به دلیل مشکلات مربوط به واردات قطعات لوازم یدکی، برخی از این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور میشوند. به همین دلیل، نمونههای تقلبی این لوازم یدکی در بازار فراوان هستند و کمتر جنس اصلی در دسترس است.
لازم به ذکر است که نرخهای درج شده در جدول زیر، تنها شامل اجرت تعویض یا تعمیر قطعات است و هزینهی قطعه و لوازم یدکی را شامل نمیشود.
- بیشتر بخوانید: استعلام، تمدید و خرید بیمه شخص ثالث پراید
جدول نرخ مصوب دستمزد تعمیرکاران خودرو بر اساس سال ۱۴۰۲:
قیمت ها به ریال می باشد
شرح خدمات | پراید | پراید دوگانه سوز | پراید یورو ۴ |
تعمیر کامل موتور | ۲۹,۷۰۰,۰۰۰ | ۳۱,۴۰۰,۰۰۰ | ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تعمیر نیم موتور (سرسیلندر و کارتل) | ۲۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲۱,۵۰۰,۰۰۰ |
پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | ۱۱,۶۰۰,۰۰۰ | ۱۱,۶۰۰,۰۰۰ | ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ |
تعمیر کامل سرسیلندر | ۹,۶۰۰,۰۰۰ | ۱۰,۴۰۰,۰۰۰ | ۱۰,۴۰۰,۰۰۰ |
تعویض اورینگ منیفولد هوا یا واشر | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۵۰,۰۰۰ |
تعویض واشر منیفولد دود | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۲۵۰,۰۰۰ |
تعویض واشر گلویی اگزوز | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ (درجا) | ۷,۲۰۰,۰۰۰ | ۷,۲۰۰,۰۰۰ | ۷,۲۰۰,۰۰۰ |
تعویض اورینگ های پایه فیلتر | – | – | – |
تعویض فشنگی روغن | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ های بخار روغن | ۵۰۰,۰۰۰ | ۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۰۰,۰۰۰ |
باز و بست دریچه گاز و تعویض واشر درب سوپاپ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
فیلر گیری یا شیم بندی سوپاپ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | – |
سرویس یا تعویض شیر OCV | – | – | – |
باز و بست اویل ماژول | – | – | – |
تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | ۲,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۵۰,۰۰۰ | ۲,۸۵۰,۰۰۰ |
تعویض هوزینگ واتر پمپ | – | – | – |
تعویض تسمه تایمینگ و بلبرینگ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰ |
تعویض تسمه دینام و هیدرولیک | ۸۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض تسمه کولر و باز و بست هواکش | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ |
باز و بستن تسمه دینام و فولی سر میلنگ | – | – | – |
تعویض تسمه سفت کن کولر و باز و بست هواکش | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | – |
تعویض کاتالیست | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۲,۷۰۰,۰۰۰ |
باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض لوله فرعی زیر اگزوز | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | – |
تعویض ترموستات | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
تعویض رادیاتور آب | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
تعویض منبع انبساط | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
هواگیری و ریختن ضدیخ | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ از منبع به سه راهی | – | – | – |
تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط | ۳۰۰,۰۰۰ | ۳۰۰,۰۰۰ | ۳۰۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ پلیمری | – | – | – |
تعویض شلنگ بالای رادیاتور | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ پایین رادیاتور | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ بخاری بلند | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض زانوی پلاستیکی بخاری به منیفولد | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | – |
تعویض فشنگی آب | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
تعویض پایه دسته موتور جلو | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض دسته موتور بالا راست | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض دسته موتور جلو گرد | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
باز و بست رام و تعویض دسته موتور جلو و عقب | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ |
تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | – | – | – |
تعویض باک بنزین | توافقی | توافقی | توافقی |
تعویض پمپ بنزین برقی | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
تعویض فیلتر بنزین | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ رفت بنزین | ۳,۲۵۰,۰۰۰ | ۳,۲۵۰,۰۰۰ | ۳,۲۵۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ برگشت بنزین | ۳,۲۵۰,۰۰۰ | ۳,۲۵۰,۰۰۰ | ۳,۲۵۰,۰۰۰ |
تعویض منبع کنیستر | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ | ۵۵۰,۰۰۰ |
تعمیر کامل گیربکس | ۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض کیت کلاچ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ | ۴,۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض سیم کلاچ | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض بوش های پدال کلاچ و ترمز | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
تعویض بوشهای دوشاخه کلاچ و یازوبست گیربکس | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تعویض قیفی گیربکس | – | – | – |
تعویض لیور دسته دنده | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض بوش لیور | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
تعویض ماهک دنده هر عدد | – | – | – |
تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | ۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض سنسور کیلومتر | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
تعویض پمپ کلاچ پایین | – | – | – |
تعمیر پمپ کلاچ بالا | – | – | – |
باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | – | – | – |
باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
تعویض سر پلوس یا گردگیر پلوس | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ |
تعویض سر پلوس یا گردگیر پلوس | |||
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ |
تعویض رام زیر موتور | ۲,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۰۰,۰۰۰ |
تعویض کمک های جلو هر عدد | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
باز و بستن طبق دوطرف | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ | ۲,۵۵۰,۰۰۰ |
تعویض موجگیر جلو هر طرف | – | – | – |
تعویض قرقری فرمان هر طرف | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
تعویض سیبک فرمان هر طرف | ۹۰۰,۰۰۰ | ۹۰۰,۰۰۰ | ۹۰۰,۰۰۰ |
تعویض سیبک زیر کمک هر طرف | – | – | – |
تعویض لاستیکهای چاکدار موج گیر با بوش میل تعادل | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
میزان فرمان دستی | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
میزان فرمان با دستگاه | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
تعویض کامل اکسل (ABS) | ۴,۹۵۰,۰۰۰ | ۴,۹۵۰,۰۰۰ | ۴,۹۵۰,۰۰۰ |
تنظیم ارتفاع عقب | – | – | – |
تعویض کمک عقب هر طرف | ۱,۴۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۰۰,۰۰۰ |
تعویض بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
تعویض محور بلبرینگ چرخ عقب | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان | ۴,۹۵۰,۰۰۰ | ۴,۹۵۰,۰۰۰ | ۵,۸۵۰,۰۰۰ |
تعویض پمپ هیدرولیک | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۵۰,۰۰۰ |
تعمیر پمپ هیدرولیک | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تعویض منبع هیدرولیک | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک | – | – | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
تعویض شیلنگ هیدرولیک از منبع به جعبه فرمان | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
تعویض پایه دینام | – | – | – |
تعویض گردگیر فرمان چپ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض گردگیر فرمان راست | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تنظیم غربیلک فرمان | ۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰۰,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰ |
تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تعویض لوله های هیدرولیک (جفت) | – | ||
تعویض چهار شاخه فرمان | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
باز و بستن تلسکوپی فرمان | ۲,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۰۰,۰۰۰ |
شستشوی سیستم هیدرولیک | – | – | – |
تعویض فشنگی هیدرولیک | – | – | – |
تعویض بوستر و باز و بستن پدال و تلسکوپی | ۴,۵۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ |
تعویض موتور abs و کالیبراسیون | – | – | ۳,۸۰۰,۰۰۰ |
تعویض سنسور abs چرخ جلو | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض ترمینال ترمز | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ |
تعویض پمپ ترمز | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
تعویض کالیپر چرخ جلو | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
تعویض دیسک چرخ جلو هر طرف | ۲,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ ترمز جلو هر طرف | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰ |
تعویض لنت جلو دو طرف | ۷۵۰,۰۰۰ | ۷۵۰,۰۰۰ | ۷۵۰,۰۰۰ |
بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
تعویض سنسور abs چرخ عقب هر طرف | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
تعویض کالیپر چرخ عقب | – | – | – |
تعویض دیسک چرخ عقب | – | – | – |
تعویض کاسه چرخ عقب هر طرف | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰ |
تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
تعویض شلنگ ترمز عقب | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
تعویض لنت عقب دیسکی دو طرف | – | – | – |
تعویض لنت عقب کاسه ای دو طرف | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض سیم ترمز دستی راست | – | – | – |
تعویض سیم ترمز دستی چپ | – | – | – |
تعویض سیم ترمز دستی | ۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۰۰۰,۰۰۰ |
تعویض تفنگی ترمز دستی | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
سلام . آقا کارما گیر کرده ، یک هفته نشده برای شاسی و کل جلوبندی ۱۱ میلیون دادم الان ماشین شروع کرده جوش آوردن ، با این وصف که من سه ماه پیش سرسیلندر باز کردم و تعویض پمپ روغن ومبلغ حدود ۸ میلیون دادم ، سه ماه نشده سر سیلندر سوخت ، رفتم پیشش میگه ۱۵ میلیون درست میکنم
از کجا بیارم . من با ماشین روزی در میارم .
یک مکانیک با انصاف بهم پیام بده تا برم پیشش ، خدا عزتتون بده .
ezziramak@gmail.com