در سال 1393، خودروی دنا به پایانههای بازار خودروی ایران پا گذاشت. این خودرو، که از پلتفرم پژو 405 بهرهمند شده بود، نسخهای تکاملیافته از سمند بود که با تغییرات جدید ظاهری، کابین مطلوب و ویژگیهای ارتقاء یافته، جایگاه خود را در محصولات ایرانخودرو بهدست آورد.
دنا نه تنها بهعنوان یک خودروی جذاب با طراحی بهروز شناخته میشد بلکه بهعنوان نسخه تکاملیافته و فیسلیفت سمند نیز درخشش یافت.
هرچند برادران پیشرفتهترش مثل دنا پلاس، پلاس توربو و نسخه اتوماتیک با ویژگیهای فراوان و قیمت بالاتر بهترتیب درخشیدند، اما دنا ساده به عنوان گزینه اقتصادی با آپشنهای کمتر همچنان در دل دل خریداران جا افتاد.
دنا: زیبایی و عملکرد در یک پکیج
دنا، یک خودروی مبتنی بر پلتفرم پژو 405، با شخصیت خود در بازار خودروی ایران پدیدار شد. این خودرو در نسخه ساده، با سمند ارتباطات زیادی دارد، از جمله طراحی خارجی مشابه، استفاده از پیشرانه اتمسفریک EF7 و اشتراک ویژگیهای فنی با برادران خود. با این وجود، دنا با ظاهر بهروزتر، داشبورد شیکتر و ویژگیهای بهروز شده، مشتریان را به خود جذب کرده است.
برخی از ویژگیهای جذاب دنا شامل ظاهر زیبا، کابین فراخ و صندوق جادار، سواری راحت، قدرت موتور مناسب و توسعهیافته، و همچنین امکان استفاده از شبکه خدمات گسترده ایرانخودرو است. از سوی دیگر، نسخه ساده دنا با قیمت کمتر از برادران پیشرفتهترش مانند دنا پلاس و پلاس توربو به بازار عرضه شده و گزینه اقتصادیتری برای خریداران فراهم کرده است.
با این همه مزایا، دنا نیز با چالشهای خود روبرو است. از جمله این چالشها قدمت پلتفرم قدیمی است که باعث ایجاد شکافهای امنیتی و کمبود آپشنهای ایمنی شده است. همچنین، برخی ایرادات الکترونیکی و کیفیت ساخت پایین، نکاتی هستند که خریداران ممکن است با آنها روبرو شوند. به هر حال، با وجود این چالشها، دنا به عنوان یک گزینه معقول در رده قیمتی خود جا افتاده و به خریداران خود تجربه رانندگی مطمئن و اقتصادی را ارائه میدهد.
جوانی و قدرتی متفاوت: بررسی موتور دنا
هنگامی که درب موتور دنا باز میشود، با یک دنیای پویا و فناورانه مواجه میشویم. این خودرو با افتخار از موتور EF7 بهرهمند است، که یک انجین 16 سوپاپ با حجم 1645 سیسی است. این انجین با سیستم پاشش سوخت چندنقطهای و نسبت تراکم 11، توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتنمتر گشتاور را دارد. این توان برای وزن 1258 کیلوگرمی دنا، تجربه سواری متفاوت و لذتبخشی را ارائه میدهد.
گیربکس 5 سرعته دستی این انرژی را به چرخهای جلو هدایت میکند، و با توجه به شتابگیری این خودرو، احساس سرعت و پرقدرتی لحظهای ایجاد میشود. اگرچه مصرف سوخت دنا اتمسفریک در حدود 7.43 لیتر در هر صد کیلومتر است، اما در شرایط مسیرهای برونشهری ممکن است به 5.9 لیتر کاهش یابد. البته به علت شرایط متغیر و واقعیتهای رانندگی، مصرف سوخت نهایی ممکن است از این اعداد متفاوت باشد.
دنا با این موتور قدرتمند خود، تجربه رانندگی ایستای و هیجانانگیزی را برای علاقهمندان به خودروهای پرقدرت فراهم کرده است.
-
دنا ساده:
- موتور: EF7 اتمسفریک 16 سوپاپ با حجم 1645 سیسی
- قدرت: 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
- گشتاور: 155 نیوتنمتر در 3500 تا 4500 دور در دقیقه
- گیربکس: دستی 5 سرعته
- وزن: 1258 کیلوگرم
- سرعت حداکثر: 189 کیلومتر بر ساعت
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر: حدود 12 ثانیه
- سیستم پاشش سوخت: چندنقطهای
- نسبت تراکم: 11
- مصرف سوخت: حدود 7.43 لیتر در هر صد کیلومتر
-
دنا پلاس:
- موتور: EF7 توربوشارژ با حجم 1645 سیسی
- قدرت: بهبود یافته به میزان قابل توجه
- گشتاور: افزایش گشتاور در دورهای پایین و میانه
- گیربکس: دستی 5 سرعته
- وزن: حدود 1300 کیلوگرم
- سرعت حداکثر: بهبود یافته تا حدوداً 220 کیلومتر بر ساعت
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر: بهبود یافته به حدود 10 ثانیه یا کمتر
- سیستم پاشش سوخت: چندنقطهای
- نسبت تراکم: 11
- مصرف سوخت: بهبود یافته نسبت به دنا معمولی
-
دنا توربو:
- موتور: EF7 توربوشارژ با حجم 1645 سیسی
- قدرت: بالاتر از نسخه پلاس
- گشتاور: افزایش گشتاور در دورهای پایین و میانه
- گیربکس: دستی 5 سرعته
- وزن: حدود 1350 کیلوگرم
- سرعت حداکثر: بهبود یافته تا حدوداً 230 کیلومتر بر ساعت
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر: بهبود یافته به حدود 9 ثانیه یا کمتر
- سیستم پاشش سوخت: چندنقطهای
- نسبت تراکم: 11
- مصرف سوخت: بهبود یافته نسبت به دنا معمولی
-
دنا اتوماتیک:
- موتور: EF7 اتمسفریک 16 سوپاپ با حجم 1645 سیسی
- قدرت: 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
- گشتاور: 155 نیوتنمتر در 3500 تا 4500 دور در دقیقه
- گیربکس: اتوماتیک
- وزن: 1300 کیلوگرم
- سرعت حداکثر: 189 کیلومتر بر ساعت
- شتاب 0 تا 100 کیلومتر: حدود 13 ثانیه
- سیستم پاشش سوخت: چندنقطهای
- نسبت تراکم: 11
- مصرف سوخت: حدود 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر
امکانات و تجهیزات دنا
با گامی در جهت جستجوی خودرویی که هم بیزنس و هم استاندارد باشد، دنا به عنوان یک گزینه هوشمندانه معرفی میشود. حتی اگر بخواهید به دلیل محدودیت بودجه به نسخه پایه این خودرو مراجعه کنید، شما از یک فضای کاربری با امکانات مبتنی بر تکنولوژی پیشرفته بهرهمند خواهید شد.
نسخه ساده دنا همچنان با امکاناتی هوشمندانه تجهیز شده است. با "کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری"، "ترمزهای مجهز به ABS و EBD"، و "سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک"، این خودرو به شما اطمینان میدهد که در هر سفری، امنیت و راحتی در کنار شما خواهد بود.
- بیشتر بخوانید: تعویض و تعمیر قطعات موتور انوع پژو 206 و پژو 206 سدان
از دیگر ویژگیهای بارز این نسخه میتوان به "سیستم مالتیمدیا"، "چراغهای مهشکن جلو و عقب"، "قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل"، و "صندلیهای برقی جلو" اشاره کرد. با این امکانات، دنا حتی در نسخه پایه خود نیازهای حداقلی شما را برآورده میکند.
به علاوه، دنا این امکان را فراهم کرده است که گزینههای دیگری نظیر "رینگهای آلومینیومی" و "کروزکنترل" نیز قابل سفارش باشند. این خودرو با اجزاء کیفیتی و قابلیتهای گستردهای به عنوان یک خودروی انعطافپذیر در دسترس شماست.
جدول تعرفه دستمزد و هزینههای تعمیر و تعویض قطعات خودروی دنا پلاس، دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو در سال 1402
دانلود فایل
شرح خدمات |
دنا پلاس دنده ای توربو |
دنا پلاس اتوماتیک |
دنا پلاس اتوماتیک توربو |
تعمیر کامل موتور |
54,500,000 |
54,500,000 |
64,400,000 |
تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سرسیلندر و کارتل |
42,900,000 |
42,900,000 |
44,600,000 |
پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی |
29,700,000 |
29,700,000 |
33,000,000 |
تعمیر کامل سرسیلندر |
21,500,000 |
16,500,000 |
21,500,000 |
باز و بست منیفولد هوا |
3,000,000 |
2,700,000 |
3,000,000 |
باز و بست منیفولد دود |
4,500,000 |
4,500,000 |
4,500,000 |
تعویض واشر گلویی اگزوز |
2,200,000 |
2,200,000 |
2,200,000 |
تعویض دنده میل سوپاپ CVVT |
5,300,000 |
5,300,000 |
5,950,000 |
باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ |
12,700,000 |
13,400,000 |
13,400,000 |
تعویض اورینگ های پایه فیلتر |
4,500,000 |
4,500,000 |
4,500,000 |
تعویض فشنگی روغن |
1,350,000 |
1,350,000 |
1,350,000 |
تعویض شلنگ های بخار روغن |
2,050,000 |
2,050,000 |
2,050,000 |
تعویض واشر درب سوپاپ |
3,000,000 |
2,700,000 |
3,000,000 |
سرویس یا تعویض شیر OCV |
0 |
2,450,000 |
2,450,000 |
باز و بست اویل ماژول |
4,500,000 |
4,500,000 |
5,300,000 |
تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه دینام |
2,450,000 |
2,450,000 |
3,000,000 |
تعویض تسمه و بلبرینگ تایمینگ |
4,500,000 |
4,200,000 |
4,500,000 |
تعویض تسمه دینام |
1,100,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
تعویض فولی سر میل لنگ و باز و بست تسمه دینام |
2,200,000 |
2,200,000 |
2,200,000 |
تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها |
2,700,000 |
2,700,000 |
2,700,000 |
تعویض کاتالیست |
3,550,000 |
3,800,000 |
3,800,000 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع |
1,250,000 |
1,250,000 |
1,250,000 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور |
4,200,000 |
3,800,000 |
4,200,000 |
تعویض هوزینگ ترموستات |
2,300,000 |
1,900,000 |
2,300,000 |
تعویض ترموستات |
1,350,000 |
1,800,000 |
1,800,000 |
تعویض رادیاتور آب |
1,250,000 |
1,250,000 |
1,250,000 |
تعویض منبع انبساط |
1,100,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
هواگیری و ریختن ضدیخ |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض شیلنگ بالای رادیاتور |
950,000 |
950,000 |
950,000 |
تعویض شیلنگ پایین رادیاتور |
3,000,000 |
3,000,000 |
3,000,000 |
تعویض شیلنگ بخاری کوتاه |
1,100,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
تعویض شیلنگ بخاری بلند |
1,100,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
تعویض فشنگی آب |
700,000 |
850,000 |
850,000 |
تعویض پایه دسته موتور راست |
4,200,000 |
4,200,000 |
4,200,000 |
تعویض دسته موتور راست |
1,350,000 |
1,350,000 |
1,350,000 |
تعویض دسته موتور چپ ) زیر باتری ) |
1,900,000 |
1,100,000 |
1,900,000 |
تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس |
3,000,000 |
3,000,000 |
3,000,000 |
تعویض باک بنزین |
توافقی |
توافقی |
توافقی |
تعویض پمپ بنزین |
1,900,000 |
1,900,000 |
1,900,000 |
تعویض فیلتر بنزین |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
تعویض شلنگ رفت بنزین |
2,600,000 |
2,600,000 |
2,600,000 |
تعویض شلنگ برگشت بنزین |
2,600,000 |
2,600,000 |
2,600,000 |
تعویض منبع کنیستر |
1,900,000 |
2,300,000 |
2,300,000 |
تعمیر کامل گیربکس |
10,800,000 |
30,000,000 |
33,000,000 |
تعویض کیت کلاچ |
7,500,000 |
0 |
0 |
تعویض سیم کلاچ |
1,100,000 |
0 |
0 |
تعویض کائوچویی پدال کلاچ |
1,900,000 |
0 |
0 |
تعویض بوش های دوشاخه کلاچ |
550,000 |
0 |
0 |
تعویض قیفی گیربکس |
700,000 |
0 |
0 |
تعویض لیور دنده داخل اتاق |
3,800,000 |
0 |
0 |
تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام |
1,250,000 |
0 |
0 |
تعویض ماهک دنده هر عدد |
700,000 |
0 |
0 |
تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس |
2,700,000 |
0 |
0 |
تعویض سنسور کیلومتر |
950,000 |
0 |
0 |
تعویض کاسه نمد ته میل لنگ |
5,950,000 |
5,950,000 |
5,950,000 |
باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس |
2,250,000 |
2,250,000 |
2,250,000 |
باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس |
2,400,000 |
2,400,000 |
2,400,000 |
باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس |
1,500,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس |
2,250,000 |
2,250,000 |
2,250,000 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست |
2,250,000 |
2,250,000 |
2,250,000 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ |
1,500,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
تعویض رام زیر موتور |
5,650,000 |
5,650,000 |
5,650,000 |
تعویض کمک های جلو هر عدد |
1,500,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
باز و بستن طبق و تعویض بوش هر طرف |
1,150,000 |
1,150,000 |
1,150,000 |
تعویض میل موج گیر جلو هر طرف |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض قرقری فرمان هر طرف |
800,000 |
800,000 |
800,000 |
تعویض سیبک فرمان هر طرف |
600,000 |
600,000 |
600,000 |
تعویض سیبک زیر کمک هر طرف |
1,150,000 |
1,150,000 |
1,150,000 |
تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر |
1,400,000 |
1,400,000 |
1,400,000 |
تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف |
2,000,000 |
2,000,000 |
2,000,000 |
میزان فرمان دستی |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
میزان فرمان با دستگاه |
1,100,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
باز و بست اکسل جهت تعمیرات |
9,000,000 |
9,000,000 |
9,000,000 |
تعویض کمک عقب هر طرف |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض توپی چرخ عقب و بلبرینگ هر طرف |
1,150,000 |
1,150,000 |
1,150,000 |
تعویض شفت بلبرینگ چرخ عقب هر طرف |
1,500,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان |
7,250,000 |
7,250,000 |
7,250,000 |
تعویض پمپ هیدرولیک |
2,300,000 |
2,300,000 |
2,300,000 |
تعمیر پمپ هیدرولیک |
3,800,000 |
52,000,000 |
5,300,000 |
تعویض منبع هیدرولیک |
1,900,000 |
1,900,000 |
1,900,000 |
دنا پلاس خوبه