بیش از دو دهه از ورود پژو 206 به بازار ایران میگذرد و این خودرو را باید کمکم جزو سالخوردگان بازار محسوب کنیم. با گذشت زمان و نشستن گرد و خاک پیری روی چهره این هاچبک کوچک، محبوبیت آن هیچگاه کاهش نیافته و پژو 206 همچنان در بازار به نور خود درخشان است. در طول این دوره، ایران خودرو تیپهای گوناگونی از پژو 206 را تولید و وارد بازار کرده است، که ممکن است برای افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند، کمی گیجکننده باشد.
پژو 206 برای نخستین بار در سال 1999 به بازار عرضه شد و تا سال 2006 در فرانسه تولید میشد. اما در سایر کشورها، تولید این خودرو تا سالهای بعد نیز ادامه یافت. پژو 206 در بازار جهانی نسخههای مختلفی از جمله هاچبک 3 درب، هاچبک 5 درب، کانورتیبل (کروک) و استیشن واگن و سدان را در اختیار داشت. نسخه هاچبک 5 درب از سال 1380 وارد خط تولید ایران خودرو شد و هنوز هم تولید آن ادامه دارد. همچنین، نسخه سدان 206 از سال 1386 با همکاری پژو و ایران خودرو تولید شد و تا سال 1400 روی خط تولید بود.
رازهای تعمیرات هوشمند خودروی پژو 206: تعمیرات خودرو پژو 206 یک مسیر پیچیده و مهم در حفظ عملکرد بهینه و برخورداری از خدمات بهتر است. این مسیر جذاب شامل اقدامات متنوع از تعویض روغن و فیلترها تا تعمیرات پیچیده و تخصصی میشود که ممکن است شامل تعویض قطعات یا رفع مشکلات جدی در موتور و سیستمهای پیشرانه باشد.
تعمیرات هوشمندانه خودروی پژو 206، یک نگاه دقیق به نیازهای خودرو و انجام تعمیرات به موقع را به معنای واقعی کلیدی برای حفظ عمر مفید و ایمنی خودرو ارائه میدهد. این نگاه دقیق و مراقبت مداوم، جلوی رخ دادن مشکلات ناگهانی را میگیرد و اطمینان حاصل میشود که خودرو همیشه در وضعیت ایدهآل خود قرار دارد.
به همین دلیل، توجه دقیق به جزئیات و انجام تعمیرات به موقع، کلید حفظ تازگی و عملکرد بینقص خودروی پژو 206 است. ما شما را به همراهی در این سفر هوشمندانه دعوت میکنیم تا با مراقبتهای دقیق، سفرتان با این ماشین شگفتآور همیشه پر از هیجان باشد.
مقایسه ظاهری بین پژو 206 هاچبک و صندوقدار: اختلافات و تمایزها
اولین تفاوت قابل توجه میان دو نسخه از پژو 206، نسخه هاچبک و صندوقدار، در ابعاد خودروها است. بر اساس اطلاعات فنی منتشر شده توسط ایکو، نسخه صندوقدار با افزایش 353 میلیمتری در طول نسبت به نسخه هاچبک، ابعاد بزرگتری دارد. همچنین، به دلیل تفاوت در سیستم تعلیق محور عقب، نسخه صندوقدار ارتفاع 30 میلیمتری بیشتری دارد.
یکی از تفاوتهای مهم بین این دو خودرو، فاصله محورها است که در هر دو نسخه یکسان است. برش درهای عقب نیز در دو نسخه کاملا یکسان است که این موضوع علاوه بر کاهش هزینههای تولید، برای مشتریان نیز مزیتی ایجاد کرده است. اما تنگ بودن فضای ورودی به ردیف دوم صندوقدار، مانند نسخه هاچبک، یکی از معایب این نوع خودروهاست.
یکی از محدودیتهای خودروهای کوچک هاچبک، دشواری سوار و پیاده شدن سرنشینان در قسمت عقب آن است. در نسخههای سدان خودروهای هاچبک، تلاش شده است تا برش درهای عقب به منظور هماهنگی بیشتر با اجزا بدنه و سهولت سوار و پیاده شدن سرنشینان، طراحی شود. اما این موضوع در نسخه 206 صندوقدار مورد توجه قرار نگرفته و به دقت همانند نسخه هاچبک طراحی شده است.
فاصله محورها در دو نسخه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد، بنابراین فضای نشیمن سرنشینان عقب در نسخه صندوقدار نیز جادارتر از نسخه هاچبک نمیباشد. به عبارت دیگر، پس از چند دقیقه سواری در نسخه 206 صندوقدار، حضور صندوق عقب در بخش انتهایی خودرو به راحتی فراموش میشود و این خودرو تمایز محسوسی در نمای داخلی با نسخه هاچبک ندارد. به همین دلیل، پارک کردن نسخه صندوقدار با طول بیشتر تقریبا به سادگی پارک کردن نسخه هاچبک است.
بررسی کلی مشخصات فنی انوع پژو 206 و پژو 206 سدان 1402
پژو 206 یک خودروی کوچک و محبوب است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و به بازار عرضه شده است. این خودرو در ایران با نام "پژو 206 SD" شناخته میشود. در زیر، مشخصات فنی و ویژگیهای اصلی این خودرو ذکر شده است:
-
موتور:
- نوع موتور: بنزینی
- حجم موتور: معمولاً 1.4 لیتر
- تعداد سیلندر: 4 سیلندر
- تعداد سوپاپ در هر سیلندر: 2 سوپاپ
- توان موتور: متغیر بسته به نسخه و تیپ خودرو
-
گیربکس:
- نوع گیربکس: دستی (معمولاً 5 دنده)
- گیربکس اتوماتیک: در برخی نسخهها ممکن است اختیاری باشد.
-
آرایش داخلی:
- تعداد صندلیها: 4 یا 5 صندلی، بسته به نسخه
- نوع پوشش صندلی: پارچه یا چرم، بسته به تیپ
-
تجهیزات و امکانات:
- سیستم صوتی: رادیو، CD Player
- سیستم تهویه هوا: دارای سیستم تهویه هوای هوشمند
- سیستم ایمنی: دارای ترمزهای ضدقفل (ABS)، دو ایربگ (راننده و همراه)، سیستم تراز برقی (ESP) در برخی نسخهها
-
ابعاد و وزن:
- طول: معمولاً حدود 4 متر
- عرض: متغیر بسته به نوع و طراحی خودرو
- ارتفاع: متغیر بسته به نسخه
- وزن خودرو: متغیر بسته به تجهیزات و نوع موتور
-
عملکرد:
- سرعت قصوی: متغیر بسته به نسخه و تیپ
- مصرف سوخت: بسته به شرایط مختلف و نوع موتور
-
قیمت:
- قیمت پژو 206 معمولاً بسته به تجهیزات، تیپ و سال تولید متغیر است.
-
تولید و عرضه:
- پژو 206 در سالهای 1999 تا 2016 تولید شد و در این مدت یکی از محبوبترین خودروهای کوچک در بازار ایران بود.
جدول کامل قیمت دستمزد و هزینههای تعمیر و تعویض قطعات انواع خودروی پژو 206 و پژو 206 سدان در سال 1402
شرح خدمات |
پژو 206 تیپ 1 و 2 و 3 |
پژو 206 تیپ 5 |
پژو 206 تیپ 4 و 6 |
تعمیر کامل موتور |
36,300,000 |
46,200,000 |
49,500,000 |
تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سرسیلندر و کارتل |
24,800,000 |
33,000,000 |
33,000,000 |
پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی |
11,600,000 |
13,200,000 |
14,900,000 |
تعمیر کامل سرسیلندر |
8,300,000 |
11,900,000 |
11,900,000 |
باز و بست منیفولد هوا |
1,900,000 |
2,600,000 |
2,600,000 |
باز و بست منیفولد دود |
2,450,000 |
4,350,000 |
4,350,000 |
تعویض واشر گلویی اگزوز |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ |
2,450,000 |
3,400,000 |
3,400,000 |
تعویض اورینگ های پایه فیلتر |
1,500,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
تعویض فشنگی روغن |
950,000 |
950,000 |
950,000 |
تعویض شلنگ های بخار روغن |
450,000 |
550,000 |
550,000 |
تعویض واشر درب سوپاپ دو طرف |
850,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
فیلرگیری یا شیم بندی سوپاپ |
1,100,000 |
0 |
0 |
تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم |
2,700,000 |
4,500,000 |
4,500,000 |
تعویض هوزینگ واتر پمپ |
4,500,000 |
0 |
0 |
تعویض تسمه تایمینگ |
1,900,000 |
3,000,000 |
3,000,000 |
تعویض تسمه دینام |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض فولی سر میل لنگ و باز و بست تسمه دینام |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
تعویض کاتالیست |
1,500,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
تعویض شمع |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور |
1,350,000 |
3,000,000 |
3,000,000 |
تعویض هوزینگ ترموستات |
1,100,000 |
1,250,000 |
1,250,000 |
تعویض ترموستات |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض رادیاتور آب |
850,000 |
850,000 |
950,000 |
تعویض منبع انبساط |
850,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
هواگیری و ریختن ضدیخ |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
تعویض شلنگ از منبع به سه راهی |
1,250,000 |
1,250,000 |
1,250,000 |
تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط |
450,000 |
450,000 |
450,000 |
تعویض شیلنگ پلیمری |
2,700,000 |
3,800,000 |
3,800,000 |
تعویض شیلنگ بالای رادیاتور |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
تعویض شیلنگ پایین رادیاتور |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
تعویض شیلنگ بخاری کوتاه |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض شیلنگ بخاری بلند |
950,000 |
950,000 |
950,000 |
تعویض سه راهی آب پشت موتور |
3,800,000 |
0 |
0 |
تعویض فشنگی آب |
550,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض پایه دسته موتور راست |
1,250,000 |
1,250,000 |
1,250,000 |
تعویض دسته موتور راست |
950,000 |
950,000 |
950,000 |
تعویض دسته موتور چپ ) زیر باتری ) |
1,100,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
تعویض دسته موتور پایین درجا |
950,000 |
950,000 |
950,000 |
شرح خدمات |
206 S D V 1,2,8,10 |
206 S D V 9 |
206 S D V 20 |
تعمیر کامل موتور |
46,200,000 |
49,500,000 |
5,000,000 |
تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سرسیلندر و کارتل |
33,000,000 |
33,000,000 |
24,800,000 |
پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی |
13,200,000 |
14,900,000 |
11,600,000 |
تعمیر کامل سرسیلندر |
11,900,000 |
11,900,000 |
8,300,000 |
باز و بست منیفولد هوا |
2,600,000 |
2,600,000 |
2,050,000 |
باز و بست منیفولد دود |
4,350,000 |
4,350,000 |
2,450,000 |
تعویض واشر گلویی اگزوز |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ |
3,400,000 |
3,400,000 |
2,450,000 |
تعویض اورینگ های پایه فیلتر |
1,500,000 |
1,500,000 |
2,450,000 |
تعویض فشنگی روغن |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
تعویض شلنگ های بخار روغن |
550,000 |
550,000 |
450,000 |
تعویض واشر درب سوپاپ دو طرف |
1,500,000 |
1,500,000 |
850,000 |
فیلرگیری یا شیم بندی سوپاپ |
0 |
0 |
1,100,000 |
تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم |
4,500,000 |
4,500,000 |
2,300,000 |
تعویض هوزینگ واتر پمپ |
0 |
0 |
4,500,000 |
تعویض تسمه تایمینگ |
3,000,000 |
3,000,000 |
1,900,000 |
تعویض تسمه دینام |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض تسمه کولر |
0 |
0 |
0 |
تعویض فولی سر میل لنگ و باز و بست تسمه دینام |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
تعویض کاتالیست |
1,500,000 |
1,500,000 |
1,500,000 |
تعویض شمع |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور |
3,000,000 |
3,000,000 |
1,350,000 |
تعویض هوزینگ ترموستات |
1,250,000 |
1,250,000 |
1,100,000 |
تعویض ترموستات |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض رادیاتور آب |
850,000 |
850,000 |
850,000 |
تعویض منبع انبساط |
1,100,000 |
1,100,000 |
850,000 |
هواگیری و ریختن ضدیخ |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
تعویض شلنگ زیر منبع انبساط |
1,250,000 |
1,250,000 |
1,250,000 |
تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط |
450,000 |
450,000 |
450,000 |
تعویض شیلنگ پلیمری |
3,800,000 |
3,800,000 |
2,700,000 |
تعویض شیلنگ بالای رادیاتور |
550,000 |
550,000 |
550,000 |
تعویض شیلنگ پایین رادیاتور |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض شیلنگ بخاری کوتاه |
700,000 |
700,000 |
700,000 |
تعویض شیلنگ بخاری بلند |
950,000 |
950,000 |
950,000 |
تعویض سه راهی آب پشت موتور |
0 |
0 |
3,800,000 |
تعویض فشنگی آب |
700,000 |
700,000 |
550,000 |
تعویض پایه دسته موتور راست |
1,250,000 |
1,250,000 |
1,250,000 |
تعویض دسته موتور راست |
950,000 |
950,000 |
950,000 |
تعویض دسته موتور چپ ) زیر باتری ) |
1,100,000 |
1,100,000 |
1,100,000 |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.