تعمیرات خودرو پراید یک پروسه اساسی و بیاهمیت نبوده که برای نگهداری از سلامت و عملکرد صحیح خودروی پراید شما انجام میشود. این تعمیرات میتوانند از کارهای ساده و روزمره مثل تعویض روغن و فیلترها گرفته تا تعمیرات پیچیدهتر و متخصصانه که ممکن است شامل تعویض قطعات یا رفع عیوب جدی موتور و سیستمهای مختلف خودرو باشد، دربر بگیرند.
در واقع، تعمیرات خودرو پراید به عنوان یک مراحل مرتبط با نگهداری و بهبود عملکرد ماشین، از اهمیت ویژهای برخوردارند. با انجام تعمیرات به موقع و منظم، میتوانید از کاهش احتمال وقوع مشکلات ناگهانی جلوگیری کنید و خودروی خود را در وضعیت ایدهآل نگه دارید. به همین دلیل، مراقبت از خودرو نیازمند توجه دقیق و آگاهی نسبت به نیازهای آن است.
گرچه تدابیری برای کنترل قیمتهای خودروهایی نظیر پراید بنزینی، پراید دوگانهسوز، پراید یورو 4 انجام شده، اما نمیتوان انکار کرد که قیمت این خودروها به شکل پیوسته در حال افزایش است. این موج افزایش قیمت، عمدتاً به دلیل نوسانات بازار پویا خودروها رخ میدهد و امروزه داشتن یکی از این خودروها به عنوان نمادی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد مورد توجه قرار میگیرد.
در صورتی که شما یکی از خودروهای پراید، پراید دوگانهسوز، پراید یورو 4 دارید و به تعمیراتی نیاز دارید، جدول زیر شامل لیست هزینههای مرتبط با دستمزد و تعمیرات معمولی برای این خودروها میباشد. این لیست شامل تعمیرات مانند تعمیر موتور کامل، تعویض ترموستات و کولر، تعویض جلوبندی و لنت، و دیگر تعمیرات مشابه آنها میشود.
- بیشتر بخوانید: تعویض و تعمیر قطعات موتور انوع پژو 206 و پژو 206 سدان
لطفاً توجه داشته باشید که این هزینهها بر اساس تعرفههای تعمیرکاران خودرویی تهران تعیین شدهاند. با توجه به شرایط اقتصادی و نرخ تورم بالا در کشور، احتمالاً هزینههای واقعی تعمیر خودروهای مذکور از مقادیر مشخص شده در این لیست بیشتر خواهد بود.
نگاهی به انواع مدل و مشخصات فنی پراید بنزینی و پراید دوگانه سوز
پراید، یک خودروی سواری کوچک تولید شده توسط شرکت ایرانخودرو در ایران است. این خودرو در انواع مختلفی از جمله پراید 111، پراید 131، پراید 132، پراید 141، پراید 151 و ... تولید شده و به بازار عرضه شده است. در ادامه، مشخصات عمومی و مهمترین ویژگیهای معمول انواع مدلهای تولیدی را برای شما ذکر میکنم:
-
ابعاد و طراحی:
- طراحی کلاسیک و ساده با بدنهای کوچک و متناسب.
- ابعاد متغیر بر اساس مدل و نسخه، اما معمولاً طول حدود 3.7 متر، عرض حدود 1.6 متر و ارتفاع حدود 1.4 متر دارد.
-
موتور:
- معمولاً مجهز به موتور بنزینی با ظرفیت حدود 1.1 یا 1.4 لیتر است.
- توان موتور معمولاً در حدود 50 تا 75 اسب بخار (از مدل به مدل متغیر است).
-
گیربکس:
- گیربکس دستی 5 دندهای یا 4 دندهای به عنوان گزینههای متداول موجود است.
-
عملکرد:
- خودروی معمولاً دارای عملکرد شهری و بیرون شهری مناسبی است.
- مصرف سوخت معمولاً به صورت اقتصادی تر در شهری محسوب میشود.
-
امکانات:
- معمولاً دارای امکانات ساده مانند ترمزهای ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، رادیو و CD پلیر است.
- در نسخههای بهروزتر امکانات بیشتری مثل تهویه هوا و سیستمهای ایمنی پیشرفتهتری نیز ممکن است وجود داشته باشد.
-
قیمت:
- قیمت پراید بسته به مدل، نسخه و امکانات مختلف متغیر است. این خودرو معمولاً به عنوان یک خودروی اقتصادی و با قیمت مقرون به صرفه شناخته میشود.
-
مزایا:
- قیمت مقرون به صرفه.
- قطعات و خدمات پس از فروش در دسترس و ارزان.
- مصرف سوخت معقول.
- تعمیر و نگهداری نسبتاً ساده.
-
معایب:
- کیفیت ساخت نه چندان بالا.
- امکانات اضافی محدود.
- کارایی برای مسافران و بار کمتر مناسب است.
- ایمنی نسبت به خودروهای جدیدتر کمتر است.
بیشتر بخوانید: جدول قیمتی خدمات و اجرت تعمیر و تعویض قطعات موتور برای پژو پارس ساده و دوگانه سوز و پژو پارس ELX
جدول کامل قیمت دستمزد و اجزت تعمیر خودرو پراید بنزینی، پراید یورو 4، پراید دوگانهسوز در سال 1402
شرح خدمات | پراید | پراید دوگانه | پراید یورو 4 |
تعمیر کامل موتور | 29,700,000 | 31,400,000 | 33,000,000 |
تعمیر نیم موتور )سرسیلندر و کارتل ) | 21,500,000 | 21,500,000 | 21,500,000 |
پیاده و سوار کردن موتور جهت شاسی کشی | 11,600,000 | 11,600,000 | 13,200,000 |
تعمیر کامل سرسیلندر | 9,600,000 | 10,400,000 | 10,400,000 |
تعویض اورینگ منیفولد هوا یا واشر | 2,300,000 | 2,300,000 | 2,450,000 |
تعویض واشر منیفولد دود | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,250,000 |
تعویض واشر گلویی اگزوز | 1,250,000 | 1,250,000 | 1,250,000 |
تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ | 2,500,000 | 2,500,000 | 2,500,000 |
باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ )درجا ) | 7,200,000 | 7,200,000 | 7,200,000 |
تعویض فشنگی روغن | 850,000 | 850,000 | 950,000 |
تعویض شلنگ های بخار روغن | 500,000 | 500,000 | 1,000,000 |
باز و بست دریچه گاز و تعویض واشر درب سوپاپ | 1,250,000 | 1,250,000 | 1,500,000 |
فیلرگیری سوپاپ | 1,500,000 | 1,500,000 | 0 |
تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | 2,700,000 | 2,850,000 | 2,850,000 |
تعویض تسمه تایمینگ و بلبرینگ | 2,300,000 | 2,300,000 | 2,600,000 |
تعویض تسمه دینام و هیدرولیک | 850,000 | 950,000 | 950,000 |
تعویض تسمه کولر و باز و بست هواکش | 550,000 | 550,000 | 550,000 |
تعویض تسمه سفت کن کولر و باز و بست هواکش | 850,000 | 850,000 | 0 |
تعویض کاتالیست | 1,250,000 | 1,250,000 | 2,700,000 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع | 700,000 | 700,000 | 700,000 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تعویض لوله فرعی زیر اگزوز | 2,000,000 | 2,000,000 | 0 |
تعویض ترموستات | 1,100,000 | 1,100,000 | 1,100,000 |
تعویض رادیاتور آب | 1,100,000 | 1,100,000 | 1,100,000 |
تعویض منبع انبساط | 700,000 | 700,000 | 700,000 |
هواگیری و ریختن ضدیخ | 550,000 | 550,000 | 550,000 |
تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط | 300,000 | 300,000 | 300,000 |
تعویض شیلنگ بالای رادیاتور | 700,000 | 700,000 | 700,000 |
تعویض شیلنگ پایین رادیاتور | 950,000 | 950,000 | 950,000 |
تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | 850,000 | 850,000 | 850,000 |
تعویض شیلنگ بخاری بلند | 850,000 | 850,000 | 950,000 |
تعویض زانوی پلاستیکی بخاری به منیفولد | 850,000 | 850,000 | 0 |
تعویض فشنگی آب | 700,000 | 700,000 | 700,000 |
تعویض پایه دسته موتور جلو | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تعویض دسته موتور بالا راست | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تعویض دسته موتور جلو گرد | 1,900,000 | 1,250,000 | 1,250,000 |
باز و بست رام و تعویض دسته موتور جلو و عقب | 2,300,000 | 2,300,000 | 2,300,000 |
تعویض باک بنزین | توافقی | توافقی | توافقی |
تعویض پمپ بنزین برقی | 1,350,000 | 1,350,000 | 1,350,000 |
تعویض فیلتر بنزین | 850,000 | 850,000 | 850,000 |
تعویض لوله رفت بنزین | 3,250,000 | 3,250,000 | 3,250,000 |
تعویض شلنگ برگشت بنزین | 3,250,000 | 3,250,000 | 3,250,000 |
تعویض منبع کنیستر | 550,000 | 550,000 | 550,000 |
تعمیر کامل گیربکس | 7,500,000 | 7,500,000 | 7,500,000 |
تعویض کیت کلاچ | 4,500,000 | 4,500,000 | 4,950,000 |
تعویض سیم کلاچ | 950,000 | 950,000 | 950,000 |
تعویض بوش های پدال کلاچ و ترمز | 2,000,000 | 2,000,000 | 2,000,000 |
تعویض بوش های دوشاخه کلاچ و باز و بست گیربکس | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,000,000 |
تعویض لیور دسته دنده | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تعویض بوش لیور | 850,000 | 850,000 | 850,000 |
تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | 7,500,000 | 7,500,000 | 7,500,000 |
تعویض سنسور کیلومتر | 700,000 | 700,000 | 700,000 |
باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,500,000 |
باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 1,650,000 | 1,650,000 | 1,650,000 |
باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 1,650,000 | 1,650,000 | 1,650,000 |
تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | 2,550,000 | 2,550,000 | 2,550,000 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 2,550,000 | 2,550,000 | 2,550,000 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 2,550,000 | 2,550,000 | 2,550,000 |
تعویض رام زیر موتور | 2,700,000 | 2,700,000 | 2,700,000 |
تعویض کمک های جلو هر عدد | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تعویض لوله رفت بنزین | 3,250,000 | 3,250,000 | 3,250,000 |
تعویض شلنگ برگشت بنزین | 3,250,000 | 3,250,000 | 3,250,000 |
تعویض منبع کنیستر | 550,000 | 550,000 | 550,000 |
تعمیر کامل گیربکس | 7,500,000 | 7,500,000 | 7,500,000 |
تعویض کیت کلاچ | 4,500,000 | 4,500,000 | 4,950,000 |
تعویض سیم کلاچ | 950,000 | 950,000 | 950,000 |
تعویض بوش های پدال کلاچ و ترمز | 2,000,000 | 2,000,000 | 2,000,000 |
تعویض بوش های دوشاخه کلاچ و باز و بست گیربکس | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,000,000 |
تعویض لیور دسته دنده | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تعویض بوش لیور | 850,000 | 850,000 | 850,000 |
تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | 7,500,000 | 7,500,000 | 7,500,000 |
تعویض سنسور کیلومتر | 700,000 | 700,000 | 700,000 |
باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,500,000 |
باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 1,650,000 | 1,650,000 | 1,650,000 |
باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 1,650,000 | 1,650,000 | 1,650,000 |
تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | 2,550,000 | 2,550,000 | 2,550,000 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 2,550,000 | 2,550,000 | 2,550,000 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 2,550,000 | 2,550,000 | 2,550,000 |
تعویض رام زیر موتور | 2,700,000 | 2,700,000 | 2,700,000 |
تعویض کمک های جلو هر عدد | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تعویض گردگیر فرمان راست | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
تنظیم غربیلک فرمان | 200,000 | 200,000 | 700,000 |
تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,000,000 |
تعویض لوله های هیدرولیک ) جفت ) | 0 | 0 | 2,550,000 |
تعویض چهارشاخه فرمان | 3,300,000 | 3,300,000 | 3,300,000 |
باز و بستن تلسکوپی فرمان | 2,700,000 | 2,700,000 | 2,700,000 |
تعویض بوستر و باز و بستن پدال و تلسکوپی | 4,500,000 | 4,500,000 | 5,300,000 |
تعویض موتور ABS و کالیبراسیون | 0 | 0 | 3,800,000 |
تعویض سنسور ABS چرخ جلو | 950,000 | 950,000 | 950,000 |
تعویض ترمینال ترمز | 1,800,000 | 1,800,000 | 1,800,000 |
تعویض پمپ ترمز | 1,350,000 | 1,350,000 | 1,350,000 |
تعویض کالیپر چرخ جلو | 1,650,000 | 1,650,000 | 1,650,000 |
تعویض دیسک چرخ جلو هر طرف | 2,500,000 | 2,500,000 | 2,500,000 |
تعویض شلنگ ترمز جلو هر طرف | 950,000 | 950,000 | 950,000 |
این قیمتها ازکجا اومده توی تعمیرگاه اصلا ازاین خبرها نیست من برای بازوبست گیربکس جهت نعمیر ۱۳۰۰ ازم گرفتن پول قطعات که جداگانه حدود ۴۸۰۰۰۰۰ تومان گرفتن هزینه تعویض قطعات زیروبند ماشین هم بدون بازوبست کمکهای جلو ۲۰۰۰۰۰۰ تومان گرفتن قطعات جلوبندی هم ۲۵۰۰۰۰۰ کلا نزدیک ده ملیون من امروزهزینه کردم برای پراید معمولی مدل ۸۴